Telefontider hit, telefontider dit.

 
Att sitta i telefon, i kö, har blivit mitt liv. Jag skäms, för att jag tar tid från Lucas att vara med mig, samtidigt som att det måste göras. Och man skulle ju kunna tro att det har att göra med Försäkringskassan för vår del, men icke. Just nu väntar jag på Lantmäteriet. Till dem måste man ringa när man vill bli av med ett servitut som belastar vår fastighet. Varför?
 
När vi köpte huset så fick vi veta att det inte fanns något bygglov på uterummet. Vi tänkte inte mer på det. Men när vi bott i huset i ca tre veckor så fick jag ett telefonsamtal från bygglovsnämnden. De sa att bygglovet inte blir godkänt. Vi hade ingen aning om att de förra ägarna skickat in ett bygglov i efterhand. Anlednigen till att bygglovet inte blev godkänt är för att uterummet står på så kallad prickad och u-märkt mark. Det innebär att man inte får bygga på den marken för att det kan gå kablar och ledningar där.
 
Vilket i vårt fall det gör. En telekabel och en vattenledning. Något som vi på ett sätt fick veta att de fanns vid köpet men inte vart de gick. Det har varit en jäkligt jobbig period med mycket telefonsamtal, mail, ritningar hit och dit. Men nu vet vi vart exakt telekabeln går och vart vattenledningen går. Och igår fick vi veta att telekabeln inte är i drift. Därför kommer det servitutet att tas bort, efter att fyllt i lite blanketter.
 
Alltså om kabeln vait i drift, så hade kanske hela vår altan stått i vägen. Nu kanske den prickade marken kan skrivas ner till bara det området där vattenledningen går och därmed rädda vårt uterum. Och egentligen hela altanen där spabadet och poolen står också. En soppa rent ut sagt. Något som jag egentligen inte orkar med med tanke på våra jobbiga år med Lucas, men snart så kanske detta kan bli vår fristad. Så som det var tänkt från början.
 
Ett tips till alla som tänker köpa hus. Kolla upp servitut innan och hur marken ser ut som huset står på. Hade vi verkligen kollat upp allt (vilket tar otroligt lång tid, och skulle alla kolla upp sånt här så skulle aldrig ett hus säljas) så hade vi kanske inte köpt detta hus. Med tanke på att altanen, poolen och uterummet faktiskt är olovligt byggt. Nu börjar en process att övertala bygglovnämnden och den som kan skriva ner den prickade marken att faktiskt godkänna allt. Men det får kanske vänta till början av nästa år. 
 
 
Benga
2014-12-11 @ 19:50:39

Du min kämpaglöd ge dig aldrig jag och mamma stöttar er fullt ut.

Tessan
2014-12-17 @ 09:32:23

hoppas att det löser sig till det bättre snart vännen




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

amanda

min verklighet och när verkligheten är orättvis

RSS 2.0