What does the fox say?

 
Att jag är nostalgisk är bara förnamnet. I vintras försökte jag leta reda på liknande tomtar som mamma har, alltså de som alltid har stått framme vid jul och som varje julafton lyser upp i mörkret så fint. Jag hittade en. Får ge mig ut och leta mer till nästa jul.
 
Och då jag faktiskt tycker att det var bättre förr så letar jag spel som jag växte upp med. Många finns ju såklart kvar om inte alla men jag vill inte ha de nya modellerna, jag vill att de ska se ut som när jag var barn. Så när jag var på 12 korgar sist så gjorde jag, för min del, ett riktigt fynd!
 
Rävspelet!
 
Jag minns dock inte riktigt hur man ställer upp pjäserna eller spelar heller för den delen, men idag, med den information som finns på internet så slår jag vad om att med en googlesökning så vet jag! Minns inte heller om vi hade spelet hemma eller om det var hos farmor. Men mer än alla pjäser var med och för 10:- så tyckte jag att det var ett riktigt kap. Just nu får det stå framme i vår fejk-Stringhylla som också är ett fynd från 12 korgar. Den visar jag mer sen när jag fyllt upp det så som jag vill ha det. Nu är det bara ett ihop plock av saker.
 
 
Martina
2015-01-28 @ 13:17:21

Farmor/mormor hade spelet! Och fia med knuff förstås ;)

Svar: Ja jag mindes det mer men var inte säker! Ja just det, Fia med knuff! Haha
Amanda

Fröken i Söder
2015-01-30 @ 12:59:36

Kul med rävspelet! Skåpet på Ikea heter Arkelstorp

Svar: Haha ja, jag älskade rävspelet som liten!

Åh tack! Har skickat på Ikea och tyvärr fanns det ju inte på lager i Kungens kurva så jag får vänta lite! Tack för hjälpen!
Amanda

Martina
2015-02-03 @ 20:07:18

Och Yatzy! :D
Jag kommer ihåg hur man spelar rävspelet. Du ställer upp alla får på "fårsidan" om du har alla så räcker det upp till halva spelplanen. I rävens bo, det rödstreckade området så sätter du rävarna i varsitt hörn. Sen hoppar du med fåren, ett hål i taget och försöker fylla rävens bo med nio får, då har den som är får vunnit. Men räven får ta fåren genom att hoppa över ett får, räven kan bara ta ett får om det är ett ledigt hål på andra sidan. Om räven tar så många får så att den som är får inte kan fylla boet har räven vunnit.

Svar: Ja men yatzy är jag uppvuxen med hemma också. Men man måste ha rätt tärningar då. ;) Enligt pappa.
Haha. Ja det var så jag mindes det. Men pappa sa något om att fåren får "ta en räv" också. Den regeln minns jag inte alls.. Gör du?
Amanda

Martina
2015-02-12 @ 21:16:56

Ja fåren får ta en räv! Men jag minns inte hur :-)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

amanda

min verklighet och när verkligheten är orättvis

RSS 2.0